همه چیز در مورد حلواارده

همه چیز در مورد حلواارده

در ایران مقداری کنجد تولید میشود که بیشتر آن به مصرف تهیه روغن کنجد و حلواارده میرسد. پایه تولید حلواارده ماده ای به نام ارده یا کنجد آسیاب شده است. ارده حاوی پروتئین، چربی و مقداری فیبر است بنابراین حلوا شکری خوراکی است که از کنجد بوداده و کوبیده(ارده) و شکر تشکیل شده است و از خوراکی های مقوی و پر کالری و کم حجم محسوب میشور.
شیرینی حلواارده در قدیم عصاره ی کشمش بود اما بعد ها با آمدن شکر به بازار، شیره ی شکر جای شیره ی انگور را گرفت. ا آنجایی که جز اصلی تولید حلوا ارده کنجد است، جز غذاهای مقوی دسته بندی میشود. استفاده از مواد غذایی که در که در ترکیب آنها دانه ی کنجد و یا روغن کنجد به نحوی به کار رفته باشد، به زمان های بسیار گذشته مربوط میشود. اشاره به استفاده از دانه کنجد به عنوان مائده آسمانی که بر قوم بنی اسرائیل نازل شده، در قرآن محکم ترین سند ادوار گذشته است.
حلوا ارده: در استاندارد ایران حلواارده چنین تعریف شده است. حلواارده فراورده ای است جامد، یکنواخت با ظاهری به صورت رشته های نازک (نخ مانند) که از مخلوط کردن شکر، گلوکز، ارده، اسید سیتریک (جوهر لیمو)، آب چوبک و هل به نسبت های مشخص و سپس پختن آنها به دست می آید.
حلواارده باید نرم و ترد باشد، به طوری که وقتی در دهان گذاشته شد، آب شود و احتیاجی به جویده شدن نداشته باشد.
قبل از تولید آن، چاشنی باید به گونه ای باشد که موقع کشیدن الیاف آن بسیار نازک باشد و موقع کشیدن پاره نشود.
ته گلو را نباید بسوزاند. در تهیه حلوا ارده وقتی از اسید سیتریک بیشتری استفاده میکنند ته گلو را میسوزاند، استفاده اسید سیتریک در حلواارده خیلی کم میباشد، برخی بدلیل عدم تسلط به ساخت ممکن است از اسید سیتریک بیشتری استفاده کنند که مشخصه آن سوختن ته گلو و یا ترش کردن است.
طعم تندی نباید داشته باشد، حلواارده در کنار مقوی بودن باید لذیذ باشد و به میزانی که از کنجد مرغوب تری استفاده شود، حلواارده لذیذ تر میشود.
رنگ حلواارده باید کرم روشن باشد که آن هم مربوط به مرغوبیت کنجد می باشد و مربوط به نوع چاشنی آن هم میباشد.
رنگ حلوا ارده باید روشن باشد.
حلواارده باید در زمان برش دادن تا دقایقی شکل خود را حفظ کرده و خرد نشود.
حلواارده نباید سخت یا کش دار باشد. به عبارتی باید حلواارده رسیده باشد که موقع خوردن به دندان نچسبد، حلواارده باید ترد باشد.
هرچه حلواارده تازه تر باشد، مقدار روغنی که روی آن هست کمتر است. پس روغن طبیعتا روی حلواارده میاد که روغن کنجد است، و اگر آن حلوا تازه باید این روغن روی آن وجود ندارد یا کمتر می باشد.
حلواارده را باید در محلی خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری کرد.
تاریخ مصرف حلوا ارده را بدقت بخوانید. به دلیل اینکه حلواارده دارای کنجد میباشد که سرشار ار اسید های چرب اشباع نشده است، خیلی زود در مجاورت با هوای گرم و تحت تاثیر نور و گرما، چربی های آن با اکسیژن ترکیب شده و طعم بد پیدا میکند بنابراین باید در جای خشک و خنک نگهداری شود. در صورتی که در محل مناسبی مثل یخچال نگهداری شود، مدت زمان بیشتری قابل استفاده است. در صورتی که پس از مدتی شاهد وجود مقداری روغن روی حلواارده بودید، جای هیچ نگرانی ای نیست چرا که این ویژگی ذاتی حلواارده است. این ماده روغنی، همان روغن کنجد معروف بوده که سرشار از ویتامین است.
شما میتوانید قبل از مصرف آن را مخلوط کرده و یا روغن آن را جدا کرده و به عنوان روغن مایع مصرف کنید.

درباره نویسنده

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟