محصولات کنجدی ایران (اردکان)

محصولات کنجدی ایران (اردکان)

محصولات کنجدی ایران (اردکان)

 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان یزد(اردکان) قطب صنعتی محصولات کنجدی ایران

وی افزود: کنجد (با نام علمی Seasmum indium L.) یکی از قدیمی­ترین محصولات کشاورزی در دنیا است که در آسیا برای بیش از ۵۰۰۰ سال است که کشت می­شود.دانه­ های کنجد از نظر ارزش مواد غذایی در سطح بالایی قرار دارند. این دانه­های کوچک حاوی حدود ۵۴-۴۲ درصد روغن با کیفیت، ۲۵-۲۲ درصد پروتئین، ۲۵-۲۰ درصد کربوهیدرات و ۶-۴ درصد کنجاله هستند.

دکتر مورکیان گفت: کنجد حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که از فساد روغن آن جلوگیری می­کند. در صنایع غذایی که از آنتی ­اکسیدان­های مصنوعی به وفور استفاده می­شود، تقاضا برای چنین محصولات طبیعی در حال افزایش است.

وی در خصوص خواص تغذیه ای این دانه روغنی ادامه داد: این دانه روغنی حاوی مقادیر زیادی ویتامین­های گروه B شامل تیامین، فولیک اسید، ویتامینB1، ویتامین B6 و همچنین مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی از جمله پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن، زینک و سدیم است که در میان آن­ها، پتاسیم بیشترین مقدار را دارد. اولئیک اسید حدود ۵۰ درصد میزان اسیدهای چرب این دانه را تشکیل می­دهدکه به کاهش LDL یا کلسترول بد و افزایش HGL یا کلسترول خوب کمک می­کند.

مورکیان استان یزد را در زمینه تولید محصولات کنجدی، شناخته شده ترین منطقه در سطح ایران دانست وگفت: می­ توان یزد را قطب صنعتی محصولات کنجدی ایران نامید.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ واحد تولیدی صنفی و صنعتی در زمینه تولید فرآورده­های کنجدی در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۲۰ واحد صنعتی و مابقی به صورت صنفی مشغول به کار هستند. مدیر نظارت بر مواد غذایی وبهداشتی یزد ضمن ابراز خوشبختی از شروع پروژه “ساخت مجتمع کارگاهی تولید محصولات کنجدی” در شهرک صنعتی اردکان گفت: تعداد واحدهایی که در حال تغییر وضعیت از صنفی به صنعتی هستند، در حال افزایش است.

در پایان دکتر رضا مورکیان ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر تخمین زده می شود بیش از ۸۰۰ نفر در این حوزه مشغول به فعالیت باشند گفت: در شش ماهه دوم سال با توجه به اینکه این محصول به صورت فصلی تولید می شود این تعداد تا ۲۰۰۰ نفر نیز افزایش می یابد.

بنا به گزارش روابط عمومی غذا ودارو یزد بیش از ۸۰ درصد این واحدها درشهرستان اردکان متمرکز هستند. که عمده محصولات تولیدی در این مجموعه­ها شامل حلوا ارده که حدود ۵۰ درصد ، روغن ارده و روغن کنجد حدود ۳۰ درصد، ارده، کرم ارده، ارده شکلاتی و شیرینی­های کنجدی و سایر مشتقات کنجد حدود ۲۰ درصد است.
بنا به آمارهای موجود خرید کنجد کارخانجات استان چیزی حدود ۳۵۰۰۰ الی ۴۰۰۰۰ تن در سال می باشد که تولید ۲۵۰۰ تن روغن کنجد و ۵۵۰۰۰ تن فراورده های کنجدی را به همراه دارد .

درحال حاضر بر اساس ضوابط وزارت بهداشت(سازمان غذا ودارو) تولیدکارگاهی ارده،حلواارده وروغن کنجد مشمول اخذ شناسه نظارت بهداشتی می باشد و تولید سایر محصولا کنجدی مانند کرم کنجد،ارده شکلاتی مشمول اخذ پروانه ساخت بهداشتی ومختص واحدهای صنعتی دارای مسئول فنی دائم وآزمایشگاه کنترل می باشد.

درباره نویسنده

نظرات (1)

afkhamy.m

بنظرم این سایت، سایتی مرجع در خصوص محصولات کنجدی اردکان می باشد که تقریبا عرضه کننده محصولات تمامی برندهای معروف اردکان می باشد. قیمت محصولات نیز مناسب و منطقی و معقول می باشد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟